Enexis en negen van de tien andere netwerkbedrijven, gaan samen tienduizend
laadpunten aanleggen voor de zogenoemde e-cars. Maar zij zijn niet de eerste
spelers die de markt voor elektrische laadpunten betreden.

Totaalpakket
Better Place, dat de laatste tijd veel
aandacht
heeft gehad, wil een totaalpakket aanbieden aan de gebruikers.
De consument koopt een elektrische auto, maar huurt vervolgens de accu van
Better Place. Voor het gebruik van accu, laadpunten en stroom betaalt die
consument een bedrag per gereden kilometer. Kortom, de netwerkbedrijven
stappen precies in de markt die Better Place voor zichzelf had gezien.

"Er zijn nog veel vragen over het plan", zegt Hans de Boer,
directeur Global Development van het Israëlische Better Place. "Om
écht schoon en betaalbaar te rijden blijft een totaaloplossing nodig."
Maar elk initiatief helpt, volgens de voormalige Greenpeace-man. "Ook
wij willen dat iedereen kan bijdragen aan de infrastructuur."

Snelladers van Epyon
Het Delftse bedrijf Epyon kwam al
eerder in het nieuws
met zijn snelladers voor auto-accu’s. Zij zouden
één van de grootste problemen, het lange wachten op een volle accu, kunnen
oplossen. "Met onze snelladers duurt het 5 minuten tot een uur voor de
accu vol is", zegt directeur Crijn Bouman. "Dat is afhankelijk van
het type accu."

In Rotterdam plaatste Epyon al
een aantal snelladers
. Botst het plan van de netwerkbedrijven met de
visie van de Delftse onderneming om Nederland te voorzien van
snellaadstations?

Nee, zegt Bouman. "Onze visie is dat er in de toekomst vooral veel
langzaam laadstations zullen zijn. Op drukke plekken komen een paar
snellaadstations. Je moet denken aan 90 procent langzaam laadplekken en 10
procent snellaadplekken."

Kip-ei-discussie doorbreken
Epyon richt zich dan ook vooral op bedrijfsvervoer, van bestelbusje en
vrachtwagen tot vorkheftruck. Better Place daarentegen wil juist de
personenauto's voorzien van een accu.

Woordvoerder Jan Bakker van Enexis, het netwerkbedrijf van Essent dat het
initiatief nam voor de samenwerking, klinkt euforisch aan de telefoon. "Wij
willen de kip-ei-discussie doorbreken", herhaalt hij meermaals.

In 2012 moeten er door heel Nederland tienduizend laadstations staan. Maar het
bouwen gebeurt niet direct. Eerst wachten de netwerkbedrijven de Europese
standaard af. Alle betrokkenen onderhandelen daar nu over en het gaat goed,
stelt Bakker. "Die standaard is er zeker in 2009."

Iedereen elektrische rijden
De netwerkbedrijven willen hun laadpunten in eigen beheer houden en niet door
commerciële partijen laten uitbaten. Maar als commerciële partijen er
laadpunten bij willen plaatsen is dat geen enkel probleem. "Wij willen
een slinger geven aan het vliegwiel om elektrisch rijden mogelijk en
populair te maken", zegt Bakker. "We beginnen en als commerciële
partijen het netwerk willen uitbreiden, is dat prima."

De netwerkbedrijven zijn staatsbedrijven en hoeven dus geen winst te maken.
Integendeel, lacht Bakker, hij verwacht dat de bedrijven erop toe zullen
moeten leggen. Maar dat maakt niet uit. Uiteindelijk moet iedereen
elektrisch rijden.

Wanneer dat is? Bouman van Epyon gokt dat in 2015 elektrische auto's redelijk
ingeburgerd zullen zijn. "Dan moet het netwerk goed voorbereid zijn."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl